דבש

מחקר ישראלי: דבש משפר תסמיני שיעול לילי בקרב ילדים

על פי דירוג ההורים, מתן דבש לפני השינה הוביל לשיפור משמעותי יותר בשיעול לילי עקב זיהום בדרכי הנשימה מאשר פלסבו

09.09.2012, 10:12

שיעול לילי עלול לגרום לאי-נוחות רבה לילד, וכתוצאה מכך להוריו. במקרים רבים נעשה שימוש בתרופות ללא מרשם על מנת לטפל בשיעול לילי, אך רובן לא נמצאו יעילות ולא הוכחו כבטוחות, והן אינן מומלצות על ידי איגודים מקצועיים ועל ידי ה-FDA. תרופות "ביתיות" שכיחות המשמשות להקלת שיעול לילי כוללות בין השאר דבש, ליקוריץ, ציפורן ולימון. על פי ארגון הבריאות העולמי, דבש הוא אמצעי בטוח (לילדים מעל גיל שנה), זול וזמין. במחקר זה נעשה ניסיון לבחון את השפעתו של דבש כטיפול בשיעול לילי.

דבש (אילוסטרציה)

דבש (אילוסטרציה)

המשתתפים גויסו משש מרפאות ילדים בקהילה. נכללו ילדים בני 5-1 שנים, שסבלו משיעול לילי שיוחס לזיהום בדרכי הנשימה העליונות (שכלל שיעול ונזלת במשך עד 7 ימים עם או בלי גודש באף, חום, כאב גרון, כאבי שרירים וכאב ראש). לא נכללו ילדים שנראו אצלם תסמינים או סימנים המתאימים לאסטמה, לדלקת ריאות, לסינוסיטיס, ל-laryngotracheobronchitis או לנזלת אלרגית.

המשתתפים הוקצו אקראית לטיפול במנה אחת של 10 גרם של אחד משלושה סוגי דבש (דבש אקליפטוס, דבש הדרים, דבש שפתניים) או בפלסבו (סילאן). ההורים מילאו שאלון לגבי השיעול והשפעתו ביום שלפני וביום שאחרי הטיפול.

270 ילדים (מתוך 300 שגויסו) השלימו את המחקר. חציון הגיל של הילדים היה 29 חודשים (טווח 71-12 חודשים), ומשך המחלה הממוצע היה 2.8±2.0 ימים.

כל הטיפולים הובילו לשיפור במאפייני השיעול. לא נמצאו הבדלים בין שלושת סוגי הדבש, אך דבש גרם לשיפור גדול יותר באופן מובהק בהשוואה לפלסבו. לדוגמא, מבחינת תדירות השיעול, נמצא שיפור של 1.77 נקודות בטיפול בדבש אקליפטוס, 1.96 נקודות בטיפול בדבש הדרים ו-1.82 נקודות בטיפול בדבש שפתניים, לעומת שיפור של 1.00 נקודות בטיפול בפלסבו. גם לגבי דירוג חומרת השיעול, מידת הטורדנות של השיעול, איכות השינה של הילד ואיכות השינה של ההורים נמצאו הבדלים דומים.

תופעות הלוואי שדווחו היו כאב בטן, בחילה והקאה. שכיחותן הייתה נמוכה ולא נמצא הבדל בשכיחות בין הטיפולים השונים.

החוקרים מסכמים כי על פי דירוג ההורים, דבש הוביל לשיפור בתסמיני שיעול לילי וקושי בשינה עקב זיהום בדרכי הנשימה העליונות. לפיכך, ייתכן כי ניתן לומר שדבש הוא טיפול יעיל ובטוח לשיעול לילי עבור ילדים מעל גיל שנה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Cohen et al.; Effect of Honey on Nocturnal Cough and Sleep Quality: A Double-blind, Randomized, Placebo-Controlled Study, Pediatrics. 2012 Sep;130(3):465-71

נושאים קשורים:  דבש,  שיעול לילי,  מחקרים
תגובות