השמנה

שינוי התזונה במהלך ההיריון תורם לעלייה מופחתת במשקל ולשיפור תוצאות ההיריון

במטה-אנליזה שכללה 44 מחקרים מבוקרים אקראית נמצאה עלייה מופחתת במשקל ותוצאות ההיריון טובות יותר בקרב נשים שהקפידו של דיאטה מאוזנת

19.08.2012, 13:18

באירופה ובארה"ב 20%–40% מהנשים עולות במשקל מעבר לעלייה המומלצת במהלך היריון, ורבות מהנשים סובלות מעודף משקל או מהשמנה עוד לפני ההיריון. משקל עודף של האם או עלייה עודפת במשקל במהלך ההיריון, נמצאו קשורים בתוצאות טובות פחות של ההיריון. בתקופת ההיריון מתקיים לרוב מגע תכוף עם גורמים רפואיים, ויש מוטיבציה גבוהה לשינוי שעשוי להוביל לשיפור תוצאות ההיריון. במטה-אנליזה זו נבחנו מחקרים שעסקו בהתערבויות להפחתת העלייה במשקל במהלך ההיריון באמצעות שינוי תזונתי ו/או פעילות גופנית.

תזונה בהריון (אילוסטרציה)

תזונה בהריון (אילוסטרציה)

נכללו 44 מחקרים מבוקרים אקראית (RCT) שכללו 7,278 משתתפות. 13 מחקרים בחנו התערבויות המבוססות על שינוי בתזונה (באופן טיפוסי – דיאטה מאוזנת תוך תיעוד צריכת המזון), 18 מחקרים בחנו התערבויות המבוססות על פעילות גופנית (בעיקר אימון גופני קל והליכה), ו-13 מחקרים בחנו גישה מעורבת המבוססת על שינוי התנהגותי כולל (למניעת אפיזודות אכילה התקפית או אכילה מונעת רגש). חלק מהמחקרים כללו רק נשים הסובלות מעודף משקל או מהשמנה, וחלקם כללו רק נשים הסובלות מסוכרת או מסוכרת היריון.

34 מחקרים (5,481 משתתפות) בחנו את ההשפעה על העלייה במשקל במהלך ההיריון. באופן כללי נמצאה ירידה של 1.42 ק"ג בעלייה במשקל (95%CI 0.95-1.89kg, P<0.001). ההשפעה המשמעותית ביותר נראתה בהתערבויות שכללו שינוי בתזונה (ירידה ממוצעת של 3.84 ק"ג בעלייה במשקל, 95%CI 2.45-5.22, P<0.001). לא נמצא הבדל בשיעור העלייה במשקל מעבר לעלייה המרבית המומלצת.

31 מחקרים בחנו את ההשפעה על משקל הלידה. נמצאה ירידה מינימלית במשקל הלידה בקבוצת ההתערבות בהשוואה לקבוצת הביקורת (ירידה ממוצעת של 50 גרם, 95%CI -100-0). נמצאה נטייה בלתי מובהקת לירידה בשיעור התינוקות שנולדו במשקל גבוה לגיל ההיריון (LGA), ללא שינוי בשיעור התינוקות שנולדו במשקל נמוך לגיל ההיריון (SGA).

שישה מחקרים (6,543 משתתפות) בחנו את ההשפעה של התערבויות על תחלואה אמהית. באופן כללי נמצאה ירידה מובהקת של 26% בסיכון לפרה-אקלמפסיה, ונטייה בלתי מובהקת לירידה בסיכון לסוכרת היריון, ליתר לחץ דם הריוני וללידה מוקדמת. לא נמצאו הבדלים בגיל ההיריון במועד הלידה, בשיעור הניתוחים הקיסריים, בהשראת לידה או בדמם לאחר הלידה.

בבחינת סוגי ההתערבויות השונים, לגבי התערבויות הכוללות שינוי בתזונה נמצאה ירידה מובהקת של 33% בסיכון לפרה-אקלמפסיה, וירידה מובהקת של 61% בסיכון לסוכרת היריון. כמו כן נמצאה ירידה מובהקת בסיכון ליתר לחץ דם הריוני וללידה מוקדמת. לגבי שני סוגי ההתערבויות האחרים לא נמצאה השפעה על תחלואה אמהית.

15 מחקרים (3,905 משתתפות) בחנו את השפעת ההתערבויות על תחלואה של היילוד. נמצאה ירידה מובהקת בסיכון ל-shoulder distocia. נמצאה נטייה בלתי מובהקת לירידה בסיכון למוות תוך-רחמי (intrauterine death), לטראומה במהלך הלידה ולהיפרבילירובינמיה. לא נמצאו הבדלים בהיארעות RDS, בטיפול ביחידת טיפול נמרץ (NICU) או בהיפוגליקמיה של היילוד.

בקרב נשים שהגיבו לטיפול (כלומר נשים שנראתה אצלן ירידה משמעותית ברמת העלייה במשקל במהלך ההיריון) נמצאה ירידה מובהקת בסיכון לפרה-אקלמפסיה, והבדל מובהק במשקל הלידה.

בקרב נשים ללא סוכרת נמצאה השפעה מובהקת על העלייה במשקל במהלך ההיריון בכל ההתערבויות, ובעיקר בהתערבויות הכוללות שינוי בתזונה (הפרש של 5.53 ק"ג, 95%CI 2.53-8.54kg), ולא נמצאה השפעה על משקל הלידה. כמו כן, בהתערבויות הכוללות שינוי בתזונה נמצאה השפעה מובהקת על היארעות לידה מוקדמת ויתר לחץ דם הריוני, ונטייה בלתי מובהקת לירידה בהיארעות פרה-אקלמפסיה.

בקרב נשים הסובלות מהשמנה או מעודף משקל נראתה ירידה גדולה יותר במידת העלייה במשקל במהלך ההיריון (ירידה ממוצעת של 2.1 ק"ג, 95%CI 0.75-3.46kg). בהתערבויות שכללו שינוי בתזונה, אך לא בהתערבויות אחרות, נראתה גם ירידה מובהקת בסיכון לפרה-אקלמפסיה, לסוכרת היריון וליתר לחץ דם הריוני. בקרב נשים הסובלות מהשמנה או מעודף משקל ללא סוכרת היריון נראתה ירידה גדולה אף יותר בעלייה במשקל (ירידה ממוצעת של 7.73 ק"ג, 95%CI 6.05-9.40kg) וכן ירידה בסיכון ליתר לחץ דם הריוני.

26 מחקרים נוספים (שניים מהם מבוקרים אקראית והשאר מחקרים תצפיתיים) בחנו את בטיחות ההתערבויות. בקרב נשים שעשו שינוי קיצוני בתזונה, או שתזונתן הייתה מוגבלת במידה קיצונית, נראתה עלייה בסיכון למומים פתוחים של מערכת העצבים (neural tube defects) ביילוד, וכן עלייה בסיכון למחלה קורונרית, לסינדרום מטבולי, לסרטן שד ולסוכרת של היילודים. לא נראתה השפעה דומה לגבי פעילות גופנית.

החוקרים מסכמים כי התערבויות המבוססות על דיאטה עשויות להוביל לירידה משמעותית במידת העלייה במשקל של נשים הרות, ולדעתם מדובר בהתערבות יעילה, בטוחה וייתכן שגם בעלת יחס עלות תועלת גבוה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Thangaratinam et al.; Effects of interventions in pregnancy on maternal weight and obstetric outcomes: meta-analysis of randomised evidence, BMJ. 2012 May 16;344:e2088

נושאים קשורים:  השמנה,  היריון,  פרה-אקלמפסיה,  משקל עודף,  מחקרים,  יתר לחץ דם בהריון,  סוכרת הריון
תגובות