חומצות שומן

שומן חלב עשוי לקדם תהליכי דלקת במעי

במחקר שבוצע בעכברים נמצא כי דיאטה עשירה בשומן חלב הובילה לשגשוג חיידק מסוג מסוים ולעלייה בשיעור של התפתחות מחלת מעי דלקתית ובחומרתה

17.06.2012, 11:43

שכיחותה של מחלת מעי דלקתית (IBD – inflammatory bowel disease) עלתה משמעותית בחמישים השנים האחרונות, במקביל לשינויים שחלו בהרכב המזון. קצב השינוי מרמז על כך שהעלייה בשכיחות אינה קשורה בשינוי גנטי (genetic drift), אלא בשינוי סביבתי בתזונה ובאורח החיים.

במחקר זה נבחנה השפעת השומנים השכיחים בדיאטה מערבית על הסיכון להתפתחות מחלה דלקתית כרונית במעי הגס. קבוצות שונות של עכברים צרכו שלושה הרכבי מזון שונים. כמות הקלוריות הייתה זהה בכל ההרכבים, אך אחד מהם היה דל בשומן, השני היה עשיר בחומצות שומן בלתי רוויות (PUFA) ממקור שמן צמחי (שמח חמניות) והשלישי היה עשיר בחומצות שומן ממקור חלב (MF – milk-derived fat), המשמשות גם בייצור מזונות תעשיתיים וממתקים רבים.

לאחר 21 יום נמצא כי הרכב המזון השפיע על הרכב אוכלוסיית חיידקי המעי. שתי הדיאטות העשירות בשומן הובילו לעלייה בשיעור החיידקים מסוג Bacteroidetes, ולירידה בשיעור חיידקים מסוג Firmicutes, לעומת דיאטה דלת שומן. דיאטה עשירה בשומן חלב הובילה גם להופעתו של חיידק ייחודי בשם Bilophila wadsworthia – חיידק מחזר סולפיט ואימונוגני, שאינו נמצא לרוב במעי של בני אדם בריאים, אך נמצא במצבים פתולוגיים כגון דלקת התוספתן ומחלות מעי דלקתיות.

בעכברי wild type שינוי זה באוכלוסיית החיידקים לא השפיע על היארעות דלקת המעי הגס, אולם בעכברים חסרי IL-10 נמצא כי שינוי זה הוביל לעלייה בשיעור התפתחות קוליטיס מ-25%–30% (בדיאטה דלת שומן) עד ל-60% בקרב עכברים שצרכו דיאטה עשירה בשומן חלב. עלייה זו לא נראתה אצל עכברים שצרכו דיאטה עשירה ב-PUFA. עלייה זו בשכיחות של קוליטיס התבטאה הן בפתולוגיה והן בעלייה ברמתם של ציטוקינים הקשורים לתגובה דלקתית ברקמת המעי.

אצל עכברים חסרי IL-10 לא התפתחה אוכלוסייה של חיידקי Bilophila wadsworthia בדיאטה עשירה בשומן חלב ולא נראה שינוי זה בשיעור התפתחות קוליטיס. החוקרים מסיקים מכך כי הדיאטה עצמה אינה אימונוגנית, והגורם לעלייה בשיעור הדלקת הוא השילוב בין נוכחות החיידק לדיאטה.

כאשר הוחדרו חיידקי Bilophila wadsworthia למעיהם של עכברים חסרי IL-10, קולוניזציה של החיידק במעי הגס נראתה לאחר חמישה שבועות רק בקרב עכברים שצרכו דיאטה עשירה בשומן חלב.

החיידק Bilophila wadsworthia משגשג בנוכחות חומצות מרה המצומדות לטאורין, מקור עשיר לגופרית אורגנית. שומן חלב תורם לעלייה בצימוד טאורין לחומצות מרה. תוצרי פעילותם של חיידקי Bilophila wadsworthia מאפשרים הסננה של רקמת המעי בתאי דלקת. בשילוב עם התגובה החיסונים לאנטיגן החיידקי, גורמת הסננה זו לדלקת ברקמת המעי. אצל עכברים עם נטייה גנטית לכך, שינויים אלה גורמים להטיית המאזן החיסוני לכיוון של התפתחות מחלה דלקתית כרונית.

החוקרים מסכמים כי תוצאות המחקר מאפיינות מנגנון אפשרי שבאמצעותו דיאטה מערבית, העשירה בסוגי שומן רווי מסוימים, עלולה להעלות את שכיחותן של מחלות אימוניות, כגון מחלת מעי דלקתית.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Devkota et al.; Dietary-fat-induced taurocholic acid promotes pathobiont expansion and colitis in Il102/2 mice, nature, 13 June 2012 (published online)

נושאים קשורים:  חומצות שומן,  מחלת מעי דלקתית,  שומן חלב,  חומצות שומן בלתי רוויות,  שומן רווי,  דיאטה מערבית,  מחקרים
תגובות