השמנה

סיוע לירידה במשקל באמצעים אלקטרוניים יכול להיות אמצעי יעיל לטיפול בהשמנה

במחקר זה נמצא כי תכנית לסיוע לירידה במשקל שהופעלה באמצעות שיחות טלפון, תזכורות אי-מייל ואתר אינטרנט ייעודי סייעה לירידה במשקל במידה דומה לתכנית שכללה גם קשר אישי עם מטפל

08.12.2011, 12:33

השמנה היא בעיה בריאותית ששכיחותה הולכת וגוברת. לפי הערכות, שליש מהמבוגרים בארה"ב סובלים מהשמנה. ההשמנה משפיעה על הסיכון למחלות קרדיווסקולאריות ועל הסיכון לתמותה. הנטל הכלכלי הנגרם עקב בעיות רפואיות הקשורות בהשמנה בארה"ב מוערך בכ-110 מיליארד דולר בשנה.

רופאים אמורים לסייע למטופליהם לרדת במשקל באמצעות ייעוץ ותמיכה התנהגותית, אולם לא קיימים כלים ייעודיים שיסייעו לרופאים במאמציהם. מחקרים שונים הראו כי ניתן להשיג ירידה משמעותית מבחינה קלינית במשקל באמצעות תכניות התערבות שונות, אולם מרבית התכניות כללו קשר אישי עם המטפל, ובמרבית המחקרים נכללו משתתפים שנבחרו על פי סיכוייהם הגבוהים להתמיד בתכנית. במחקר זה נעשה ניסיון לבחון שתי התערבויות שונות לירידה במשקל – אחת מבוססת על אמצעים אלקטרוניים, והשנייה על שילוב בין אמצעים אלו לתמיכה אישית. ההשערה הייתה כי ירידה במשקל תושג באמצעות שתי התכניות, וכי התכנית הכוללת גם תמיכה אישית תהיה יעילה יותר.

המחקר כלל 415 משתתפים שסבלו מהשמנה, והיו בעלי גורם סיכון קרדיווסקולארי אחד לפחות (יתר לחץ דם, היפרכולסטרולמיה או סוכרת). הקריטריונים להשתתפות במחקר היו גיל של 21 ומעלה, גישה למחשב ומיומנויות מחשב בסיסיות (יכולת להקליד נתונים באתר אינטרנט ולקבל דואר אלקטרוני). לא נכללו מטופלים שירדו במשקל במידה משמעותית בתקופה שטרם המחקר, או מטופלים שנטלו תרופות שהשפיעו על משקלם (כגון סטרואידים או תרופות אנטיפסיכוטיות מסוימות). ככלל, נעשה ניסיון להגמיש את הקריטריונים להשתתפות במחקר.

כל ההתערבויות היו מבוססות על גישה חברתית קוגניטיבית (social cognitive theory) וכללו אמצעים התנהגותיים שנועדו לסייע למשתתפים להציב מטרות, לעקוב אחר משקלם ואחר הרגלי אכילה ופעילות גופנית, ולפתור בעיות. תכנית המחקר נועדה לעודד את המשתתפים בכל הקבוצות להפחית 5% ממשקלם במהלך 6 חודשים מתחילת המחקר, ולשמור על המשקל המופחת עד שנתיים מתחילת המחקר.

המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות – קבוצת ביקורת, קבוצה שטופלה בתכנית המבוססת על תמיכה "בשלט רחוק", וקבוצה שטופלה בשילוב של תכנית זו עם תמיכה אישית. המשתתפים בשתי קבוצות ההתערבות הונחו להיכנס לאתר אינטרנט ייעודי למחקר, שכלל תכניות לימוד, אפשרויות לניטור עצמי של המשקל, של הצריכה הקלורית ושל הפעילות הגופנית ומשוב לגבי התנהגויות הקשורות בשמירה על המשקל. המשתתפים קיבלו תזכורות חודשיות בדוא"ל לגבי התקדמותם בתכנית, ותזכורות אם לא נכנסו לאחר במשך 7 ימים. כמו כן התקיימו שיחות טלפון עם מדריכים לירידה במשקל (שהוכשרו לפני תחילת המחקר). בקבוצה שטופלה באמצעות תכנית משולבת הוצעו בנוסף לאמצעים הנ"ל מפגשים אישיים וקבוצתיים עם מטפלים, בתדירות שנעה בין שניים לשלושה מפגשים חודשיים בשלבים שונים של המחקר. את משתתפי קבוצת הביקורת עודדו להפחית במשקל בכוחות עצמם, והם קיבלו עלוני הדרכה ורשימה של אתרי אינטרנט המקדמים ירידה במשקל.

מתוך 415 המשתתפים 63.6% היו נשים, הגיל הממוצע של המשתתפים היה 54 שנים וה-BMI הממוצע היה 36.6. 83.6% מהמשתתפים ניסו להפחית ממשקלם במהלך השנה שקדמה למחקר.

שיעור הירידה במשקל במהלך 6 החודשים הראשונים היה 1.4±0.4 ק"ג בקבוצת הביקורת, 6.1±0.5 ק"ג בקבוצה שטופלה ב"שלט רחוק", ו-5.8±0.6 ק"ג בקבוצה שטופלה בתכנית משולבת. לאחר שנתיים היתה הירידה במשקל 0.8±0.6 ק"ג בקבוצת הביקורת, 4.6±0.7 ק"ג בקבוצת הטיפול ב"שלט רחוק", ו-5.1±0.8 ק"ג בקבוצת הטיפול המשולב.

ההפרש בירידה במשקל לאחר שנתיים בין קבוצת הטיפול בשלט רחוק לבין קבוצת הביקורת היה 3.8 ק"ג (95%CI 1.9-5.7kg, P<0.001). ההפרש בין קבוצת הביקורת לקבוצת הטיפול המשולב היה 4.3 ק"ג (95%CI 2.3-6.3kg, P<0.001). לא היה הפרש מובהק סטטיסטית בין שתי קבוצות הטיפול (הפרש של 0.5 ק"ג לטובת קבוצת הטיפול המשולב, 95%CI -2.5-1.5 P=0.63).

לאחר שנתיים היה שיעור המשתתפים שהפחיתו 5% ממשקלם ההתחלתי 18.8% בקבוצת הביקורת, 38.2% בקבוצה שטופלה "בשלט רחוק", ו-41.4% בקבוצת הטיפול המשולב.

החוקרים מסכמים כי בשתי שיטות הטיפול הושגו שיעורים דומים וגבוהים של ירידה משמעותית מבחינה קלינית במשקל. שיטת הטיפול "בשלט רחוק" מציעה גמישות, הן עבור המטופלים והן עבור המטפלים, ושילובה במסגרת טיפול ראשוני עשויה לסייע בטיפול בהשמנה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Appel et. al., Comparative Effectiveness of Weight-Loss Interventions in Clinical Practice, N Engl J Med. 2011 Nov 24;365(21):1959-68

נושאים קשורים:  השמנה,  עודף משקל,  ירידה במשקל,  מחקרים
תגובות