פרוביוטיקה

פרוביוטיקה בחולי אסתמה - מיתוס או טיפול יעיל?

מחקר מצא, כי אין עדות לכך ששימוש בפרוביוטיקה בחורף מפחית מתן אנטיביוטיקה לחולי אסתמה

כמוסות פרוביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

עדויות ממספר מחקרים, בעיקר בילדים, הראו כי שימוש בפרוביוטיקה אוראלית יכול למנוע זיהומים של דרכי האוויר ולהפחית טיפול אנטיביוטי נלווה.

עורכי המחקר הנוכחי בחנו אם שימוש יומי בפרוביוטיקה יכול להפחית מתן אנטיביוטיקה לטיפול בזיהומים של דרכי האוויר בתקופת החורף.

המחקר שבוצע הינו מחקר אקראי-מבוקר (randomized-controlled) בהשתתפות חולי אסתמה מגיל חמש ומעלה במרכזי רפואת משפחה בבריטניה.

קבוצת ההתערבות, שכללה 652 אנשים, קיבלה עלון בדואר עם המלצה ליטול פרוביוטיקה מאויטובר 2013 ועד מארס 2014. קבוצת הביקורת, שכללה 650 אנשים, קיבלה עלון עם המלצות רפואיות רגילות לחורף.

התוצא העיקרי שנבדק היה שיעור המשתתפים שנרשם להם טיפול אנטיביוטי לזיהומים של דרכי האוויר בתום תקופת המחקר.

תוצאות הניסוי הראו, כי אין הבדל מובהק סטטיסטית בין קבוצת ההתערבות לקבוצת הביקורת בשיעור המטופלים שנרשם להם טיפול אנטיביוטי על ידי הרופא המטפל- 27.7% בקבוצת ההתערבות ו-26.9% בקבוצת הביקורת (odds ratioי=1.04; 95% CIי0.82-1.34).

שיעור השימוש בפרוביוטיקה היה נמוך, אך גם התוצאות המתוקננות הראו כי אין הבדל מובהק סטטיסטית בין קבוצת ההתערבות לקבוצת הביקורת (adjusted odds ratioי= 1.08; 95% CIי0.69-1.69). בנוסף, לא נמצא כי יש השפעה לזיהומי דרכי האוויר על התקפי אסתמה.

מסקנת החוקרים היתה, כי אין עדות לכך ששימוש בפרוביוטיקה בחורף בחולי אסתמה מפחית מתן אנטיובטיקה לזיהומי דרכי אוויר באוכלוסייה זו.

מקור:
Smith, T.D.H. et al. (2016) Annals of Family Medicine. 14(5), 422.

נושאים קשורים:  פרוביוטיקה,  אסתמה,  דלקת ריאות,  ברונכיטיס,  מחקרים
תגובות