המחקר נערך כדי לבחון את הקשר שבין תזונה נכונה ופעילות גופנית, בנפרד ובמשולב, לבין מסת שריר נמוכה בקרב מבוגרים קוריאנים.

מחקר חתך מבוסס אוכלוסייה זה התבסס על ה-Fourth and Fifth Korea National Health and Nutrition Examination Surveys מהשנים 2008-2011. במחקר נכללו נציגים מהאוכלוסייה הקוריאנית הכללית שגילם 65 ומעלה, ובסך הכל נכללו 1,486 גברים ו-1,799 נשים.

שאלון תזונה חולק כדי להעריך את תדירות הצריכה של קבוצות מזון מסוימות (בשר, דגים, ביצים, קטניות, ירקות ופירות), וביצוע פעילות גופנית, בין אם אירובית או אימוני התנגדות, הוערך על ידי דיווח עצמי של המשתתפים.

גורמים משולבים של אורח חיים חושבו כמספר ההמלצות שמולאו לגבי צריכת קבוצות מזון וביצוע פעילות גופנית.

מסת שרירי השלד (Appendicular skeletal muscle mass, ASM) נמדדה בבדיקת DEXAי (dual-energy X-ray absorptiometry) ומסת שריר נמוכה הוגדרה בעזרת משתני ASM עם התאמה לגובה.

ניתוח רגרסיה לוגיסטי בוצע על מנת לבחון את הקשר שבין סגנון חיים בריא לבין מסת שריר נמוכה, עם התאמה למאפיינים סוציו-דמוגרפיים ומשתנים הקשורים לבריאות.

לאחר בקרה על משתנים מסבירים (covariates), נמצא כי בקרב נשים, צריכת ירקות (יחס סיכויים [ORי]: 0.52, 0.30-0.89) והתעמלות אירובית (0.62, 0.39-1.00) נמצאו בקשר הפוך עם מסת שריר נמוכה. כמו כן, הסיכויים למסת שריר נמוכה היו נמוכים יותר בקרב נשים אשר מילאו אחר שלוש המלצות או יותר לסגנון חיים בריא, בהשוואה לנשים שלא מילאו אחר אף המלצה (OR: 0.45, 0.23-0.87).

לא נמצאו קשרים בין צריכת קבוצות מזון מסוימות ופעילות גופנית לבין מסת שריר נמוכה אצל גברים.

החוקרים סיכמו, כי נשים מבוגרים אשר מתעמלות ושומרות על תזונה בריאה נמצאות בסיכון נמוך להידלדלות מסת השריר. הקפדה על אורח חיים בריא עשויה למנוע הידלדלות מסת שריר בגיל מבוגר.

מקור:
Jinhee Kim, Yunhwan Lee, Seunghee Kye, Yoon-Sok Chung and Kwang-Min Kim; Association Between Healthy Diet and Exercise and Greater Muscle Mass in Older Adults; Journal of the American Geriatrics Society, May 2015, Volume 63, issue 5, pages 886-892.